!

Fyll i det här fältet.

Hämtar...

MENY

SÖK

Runmarö Bredband

Drift och felanmälan

Tillbaka

Tekniska problem hos kommunikationsoperatören Zitius

Ärende-ID: 40
Status: Avslutat

Zitus har problem sedan ett par timmar tillbaka. Zitius är vår kommunikationsoperatör som driver nätet på Runmarö och ansluter oss till de tjänster vi valt.

Den information vi har i nuläget är att problemen är centralt hos Zitius och berör inte bara Runmarö.

Det finns ingen prognos för när felet är löst. Tyvärr går det inte heller att nå sidan med driftinfo. Däremot har flera tjänsteleverantörer (tex Telia) lagt upp information. Följ utvecklingen hos din tjänsteleverantör och här på rbef.se

2018-03-13 09:26
Namn: Erik Wallin
Tel: 0000
Fastighet: Många fastigheter

Noteringar

Uppdatering. Enligt vissa källor uppstod problemet redan vid midnatt, natten mellan 12/3 och 13/3.

2018-03-13 09:29
Erik Wallin

Zitius rapporterade nyss att man har löst felet, men fortsätter att bevaka och undersöka. Nu fungerar zitius driftinformation så man kan följa ärendet där:

https://zmarket.se/privat/driftinformation

2018-03-13 12:09
Erik Wallin

Vi stänger detta ärende, då felet verkar vara löst. Hittills har vi inte fått någon rapport om vad som hände. När/om vi får något svar återkommer vi med det här.

2018-03-14 17:03
Erik Wallin

Vi har inte fått tillbaka uppkopplingen sedan dess, Bahnhof är informerade (och verkar vara på...)

2018-03-14 18:26
Annika & Christian Huldt

Jag har inte fått tillbaka min uppkoppling, Södersunda 303. Janne Odh

2018-03-14 21:21
Janne Odh

Förstår att ni arbetar intensivt med problemet, men det skulle sitta fint med lite feedback. 0704945253 eller janne@wivill.se
Mvh Janne Odh

2018-03-15 20:36
Janne odh

Felet som det här ärendet gäller är löst nu. Vi stänger ärendet. Om ni har nya fel, öppna ett nytt ärende. Tänk bara på att ni *måste* felanmäla till er tjänsteleverantör. Felanmälningar här är bara för att vi i styrelsen skall veta om att något är fel. Vi har inte tillgång till de system som felet uppstår i och kan inte göra annat än att bevaka att ni verkligen får hjälp.

2018-03-15 21:02
Erik Wallin

Tack för din utförliga svar! Idag ringde jag igen till min tjänsteleverantör, Riksnet, för att kolla status, det blev samma svar igen, att en tekniker kommer kontakta mig inom några dagar! Ska det vara så lång leveranstid? //Janne

Skickat från min iPhone

2018-03-22 09:15
Janne Odh

Nej, så skall det inte vara. Enligt vårt avtal med Zitius skall felavhjälpning påbörjas inom 8 timmar för enstaka fel och inom 4 timmar för allvarliga fel. Som allvarligt fel räknas fel som berör *mer* än en abonnent. Gäller vardagar 08-17. 90 % av felen (på årsbasis) skall vara avhjälpta inom 36 timmar. 100 % inom 72 timmar. Här har man alltså brutit mot avtalet. Det förutsätter att din tjänsteleverantör har rapporterat felet vidare till Zitius.

Villkor på support hos tjänsteleverantören hittar du i avtalet du har med dem. Det är inte vi i styrelsen inblandade i. (Men vi är förstås intresserade av att höra om de inte följer avtalet.)

Är du inte nöjd med supporten hos tjänsteleverantören. Byt! Det är just därför vi vill att man har flera tjänsteleverantörer att välja mellan.

2018-03-22 09:27
Erik Wallin

Tack, vilket klargörande svar!
Jag kollar med Riknet imorgon.
//Janne

2018-03-23 00:43
Janne Odh

Senaste budet i detta ärende är att de fyra återstående kända felen, troligen beror på trasiga fibrer, snarare än händelsen hos Zitius. Vi har ett konstaterat kabelbrott som berör två fastigheter. Vi håller på att identifiera om det är ytterligare ett kabelbrott och i så fall var.

Jag stänger detta ärende nu och öppnar två nya.

2018-03-26 23:42
Erik Wallin

Ärendet är avslutat.